nu har hösten anlänt: maintenant; l'automne est arrivée.

Tjo
idag ar det ruskigt väder ute; det ar kallt, det regnar och molnen kryper över bergen runt omkring.
Veckan som gâtt har varit väldigt bra faktiskt i skolan. Inte för att jag förstâr mer nu under lektionerna... Men jag har haft det roligt =) Internatet börjar äntligen bli lÄttare nu. Det är mysigt pâ ett sÄtt att klara sig själv utan föräldrar som vakar en, utan att leva tillsammans med mÄnniskor i sin egen âlder! Som ett studenthem fast dâr man slipper handla mat och laga den och diska!! Äter ju frukost (blää) lunch och middag pâ internatet under skoldagarna. Lunchen och middagen bestâr alltid av tre rätter. Fôrrâtt; ngn sallad eller röra, huvudrätt; fisk, kôtt eller ngt annat alltid med typ gronsaker eller bonor (fâr jättesällan ris, potatis eller pasta här! skitskumt man saknar ngt liksom) och efterrÄtt; frukt, kaka eller yogurt eller ostbit. Det händer ibland att vi fâr pommesfrites! ( har hant tva gnger....) glass har vi ocksa fatt och ^ppelkaka och MUSSLOR fick vi i fredags till lunch med pasta! musslor det ar ju lyx :o ? =D annars äter fransman skumt ibland; alltid brod dessa baguetter borjar gâ mig pa nerverna! och en gang lagade familjen kött och sâ fick vi chips till det som hade griljerats lite i ugnen.. men chips? wtf? jag pratade med nagra i skolan om det och de bara "men jaa det ar ju normalt" hehe.. men det var gott i alla fall!
idag sa fyllde morfarn ar och vi begav oss till slottet: herrgarden! det ar valdigt fint dar och nu nar hosten borjar komma ar det super! vi satt i salongen och sa fick vi aperetif och sen at vi lunch och det var vildsvin och nan rora och gelée ah det var gott. men min vardstorasyster lurade mig att det var hund vi hade atit och jag bara O____o quoi? tu rigoles?? men som TUR var skojjade hon bara he he he sen guidade manon runt mig i detta feta hus och det ar 3 vanligza vaningar med hur manga rum som helst! skitfint och sen spelade jag och Kanto^piano i en annan salong med utsikt over alsace och tyskland!! Sen akte halvafamiljen hem till BArr och jag och mamman och CLémence stannade kvar och gick promenad i skogen med mormorn och morfarn och lille kusinen och feta hunden Viking. Nar vi hade gatt langt sa morfarn att vi skulle ga en genvag tillbaka som han inte hade gatt pa lange och hehe den var igenvuxen och det blev nog en senvag.. men vilken tur att vi gikc den for jag fick uppleva nagot spannande! Jag och kusinen hade gatt lite i forvag eftersom de gamla var lite langsammare och sa undrade vi var de var sa vi gick tillbaka lite pa "genvagen" och da fran ingenstans 1 meter i fran mig rusar ett vildsvin fram i 150 km/h och flyger over terrengen.JJAg hann inte bli radd men chockad blev jag och det lat som en stor elefanthjord som sprang fram! Haha! BAllt det var i alla fall forsta gangen jag sag ett vilt vildsvin tror jag! SKogen borjar skifta forag till ett fargspektakel som heter duga... Det ar vackert! Och att sta under en hop trad med gula, limegrona, oranga, roda lov och se ljuset förgylla och stärka och skimmra igenom loven ar nagot av det vackraste nu.
NU ar jag hemma hos värdiz igen
fryser som tusan; familjen har inga element eller golvvarme utan BARA en brasa nere i vardagsrummet. Och hehe har i Alsace snoar det ordentliget och ar -10 grader pa vintern hehe och jag som har klanningar och shorts med mig.. jag skall/maste kopa nya varma klader och MOONBOOTS kanske tilloch med..
Igar vid frukosten konstaterade pappan efter 5 nysningar att "ooh il fait froid" = det ar kallt, sen oppnade han altandorren . och det ar zalltid oppet i toalettfonstret och ofta andra fonster ocks^.? de alskar att vadra aven om det blir 10 Grader kallt har inne.. idag fragade jag om jag knde stanga altandorren, och ja det fick jag! score
pusskram till er alla

// ida med regnsmatter mot fönstret 

Här kommer en fransk lât som jag lyssar mycket pâ nu... Enjoy!


Postat av: Billie

Ida, som jag försöker få tag på dig! Har ringt din svenska mobil, men det funkar inte! Har också försökt hitta ditt franska nummer, utan att lyckas... jag ska inte åka till paris några dagar innan längre, det blev för mkt strul, så nu vill jag ju heeemskt gärna åka dit och hem med dig. snälla svara så fort du kan!!! PUSSSS

2009-10-11 @ 21:29:36
URL: http://billieenfrance.blogg.se/
Postat av: Anonym

... mitt franska portblenummer är 0665368994 och mitt hemnummer 0388942112

2009-10-11 @ 21:31:44
Postat av: Emma

vilken mysig låt! jag gillar den :) det låter som du har det fett i la france! pusspuss!!

2009-10-11 @ 22:10:22
URL: http://gatanfram.blogg.se/
Postat av: Mika

Skönt att det börjar bli lättare för dej :) Saknar dej! <3

2009-10-12 @ 09:33:50
Postat av: Annie Zukino

hej gurkan! (du får överta smeknamnet på lilla pälsklingen, det är bara till för dom bästa med andra ord) sitter här med ett litet brev i rosa och grönt som du ska få läsa skönt! (ville rimma)

mysig låt IGEN. alltså ida, du kommer bli en romantisk fransk basker snart c: din musiksmak utvecklas åt rätt håll! puss på dig och fortsätt skriva så himla himla bra (ps. kan du inte prova att skriva en liten sammanfattning av nya inlägg på franska? prova går ju alltid c:)

2009-10-12 @ 21:00:12
Postat av: mamut

Ma petite!!!

Så underbart du skriver,,, vill också ner och titta träden,dalarna och altandörren , vilken häftig vädizfamilj du har!

Paris blir säkert kul !ha det o njut av allt vackert



puzzzisar

2009-10-12 @ 21:08:39
Postat av: parre

älskar din blogginlägg! och min syrra köpte moonboots fö rett par dagar sen XDXD

2009-10-14 @ 17:01:44



Jag heter

Mail

Min hemsida

...och äntligen, det jag vill skriva