hier, le 12 septembre 2009

bonjour!
Igâr âkte jag med havla familjen till ett gigantiskt köpcenter i Obenai. Det âr s^amerikansinspirerade de där ställerna, finns överallt verkar det som fast inte i min by Barr. I Barr finns smâ genuina butiker med litet utbud, pittoreskt och väldigt franskt. I alla fall sâ skulle den yngsta, Clémence ha nya basket skor dÂrfor gick vi till en sportaffär med hur muycket saker som helst, allt frân slalomskidor till tâvlingscyklar till TOur de FRance. Faboulôst! Jag drev runt i butiken medan de letade skor. Sen sa mamman Françoise att jag och Clémence skulle gâ till det stora supermarket där Manon befann sig: pâ vâgen ut sâ tittade jag pâ en skyltdocka; men haha det var inte en skyltdocka utan en riktig mÄnniska sâ jag skrek till och hoppade 5 menter upp i luften nâr jag ins^g det blev sâ sjukt skrämd!! haha alla fransmânnen tittade vâldigt lustigt pâ mig haha:
super,arkets hâr i frankrike âr verkligen glamourôsa, det finns ALLT. klader, bocker, tidningar, mat, ALLT verkligen. och det ar frächt sâ sjukt frâcht; de har en fiskhorna som kallas Poissonerie dâr det fanns ettt litet vattenfall och akvarium och 50 olka fisksorter upplagda pâ ett is-bord! shizee!! jag hade besoin d'encre ( hade behov av att kôpa blâck) till min cryon d'encre; i frankrike existerar knappast blyerts. alla ungar i skolan anvânder blâck i rengb^gens alla f^rger och har tippex, och linjal, och sax, och klister, och gem och blâckpatroner och hur mycket som helst i sina pennskrin. och i skolan skriver alla med skrivstil och det âr ibland omôjligt att skilja pâ vissa bokst^ver eller se vad n^gon skriver: ALLA skriver med skrivstil i blâck; det kânns som om alla l^rare tycker att min handstil âr v^ldigt omogen och ofin eftersom jag inte skirver med skrivstil; men om jag skriver med skrivstil blir det olâsligt sâ det âr nog bâst att jag h^^aller mig till det jag kan lâsa sjâlv!!

efter supermarkettouren sâ skulle vi visst âka till familjens mormor. och vi kmprde pâ smâ vùgar uppât pâ kullarna, fôrbi smâ sôta byar och forbi vinodlingar i hundratal.. sen svângde vi in pâ en liten "Rue private" = privat v^g och kom in pâ en stor g^rd med pampiga hus, oj tânkte ja detta^r ett ^lderdomshem eftersom det l^g vùldigt off och naturen var jattefin och utsikted fantastisk - ôver hela Alsacedalen och Strasbourg och alla vinfâlt, har inte sett n^gtot vackrare!!  Men nej det var inget âlderdomshem; Det var mammans forùldrar hem, alltihop; ett j^ttegammalt hus (château!) med en baouta stor trâdg^rd , vinodlingar, appelodlingar, bârodlingar; rosträdgârd, djurfarm, och s^ mycket mer: jag var mâllös, sâ vackert. och mitt i trâdg^rden fanns en gzmmal ruin av en gammal kyrka eller kloster eller n^tt: wooow! kodak moment. i ôvrigt var mormorn snâll och hade en hund som hette Viking som var jâttetjock och lâg ner n^r den ât och fl¨mtade hela tiden.
VIlken upplevelse!!

Sen n^r vi kom hem vid 8 tiden borjade de forbereda maten; och 2 av barnen var inte hemma s^ det var jag, Kanto, Manon och foraldrarna hemma; ganska lungt alltsâ! 8 personer i ett hus blir ganska ycket sâ nu var vi bara 5. Vi ât utomhus ( det var varmt ute!) och det var vâldigt mysigt, det var morkt och vi hade en stor ...smâltplât mitt pâ bordet dâr man skulle sma^lta ost i smâ formar och sedan hâlla pâ potatis och âta med italienst och fransk korv/skinka; det var jâttegott! och sen s^ frick jag lite vin ocksâ :O trodde inte att de drack vin i min familj efterdsom jag inte sett det eller ngt, man tror ju att alla fransmân dricker vin som vatten men inte i min familj! det kan ju vara bra ;)  sen dukade vi av och kollade pâ Changeling som de hyrde pâ sin tv; filmen var sorligt och inte alls sâ bra som jag trodde men annars var det en mycket lyckad dag i ôvrigt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

// Ida qui a passé des bons jours en France


Postat av: Parre

låter sjukt najs ida jan! vill också va i frankrike nu!

2009-09-13 @ 13:18:34
URL: http://piwa.blogg.se/
Postat av: Emma

vad häftigt med mormors hus! låter som en riktigt upplevelse :D

2009-09-13 @ 13:43:02
URL: http://gatanfram.blogg.se/
Postat av: Mika

Låter helt underbart! <3

2009-09-13 @ 13:45:40
URL: http://cirkulationsplats.blogg.se/
Postat av: moffa o Asta

Hej lilla Ida!

Vi hoppas att du har det bra nu och att det blir bättre och bättre, Tobbe hälsar dej också

Kramar Asta o Moffa

Plockade 1 l kantareller ,finns det i France?

moffa

2009-09-13 @ 15:49:05
Postat av: Josefin Lundström

Vad glad jag blir för din skull Ida, över att allt verkar lite lättare, roligare och framförallt HELFRANSKT! Sjukligt nice, jag blir ju avundsjuk. Och det verkar finnas gott om trevliga människor ju. :) Intressant med 'ungdomsfranskan'! Mer än vad John lärde oss..

2009-09-14 @ 14:25:16
Postat av: mamut

HallÖ!

vad har hänt senaste tiden _skriv mer !!

miss u

love and kisses and brasses

2009-09-28 @ 17:14:49



Jag heter

Mail

Min hemsida

...och äntligen, det jag vill skriva