BREV FRÂN ETT FÄNGELSE

Hej; mâste forvarna om att detta inlagg inte kommer bli sa muntert.
Har nu borjat skolan och forsta dagen borjade direkt med lektion i 3 eller 4 timmar; det var inte alls som i sverge dâ man presenterar en ny elev infor klassen eller sa utan pangbomsmash pa kakan. Jag fattade noll och nar den ackliga philosophilararen fragat mig saker om phiolospi och jag inte kunnat svzara sâ ville jag bara racka henne fingret och ga dar ifan. har har vi problem nr ett: man far ej lamna lektionerna. inte ens de som ar tre timmar longa. sen skulle tog jag upp min mobiltelefon ur fickan for att kolla var klockan var, da sa en elev "noon" och tryckte ner den = problem nr 2 man far ej visa att man ager en mobiltelefon om lararen ser den tar hon/han den direkt. byebye mp3-musik pa lektionerna. salarna ar sma och har alldeles kala vaggar: jag skall lasa 8 h philosophi i vekcan och nar jag sag boken som jag for ovigt ej kopt annu sa dog jag; det finns ingza bilder bara 10000 rager med text pa franska: pa rasten traffade jag manon min vardsyster som gâr i en annan klazz halszade p^hennes vùnner och fait la bis pa alla; jag kanner mig mal placé.
internqtet sen vid klockan 5 var inte battre: det ser fracht ut men det ar 5000 regler solm m^ste foljas t.ex.:  kl 7 pa morgonen ringer en klockqa ute i korridoren, hogt och lange, tio minuter senare ar det obligatorisk narvaro nere i hallen. sen marcherar man till la quantinne for att ata frukost under uppsikt. sen direkt efter har de lasrt internatet sa da maste man biorsta tanderna i skolan. dar man "chillar" tills man borjar ca 8. internatet ar lâst hela dagen fram till kl 5 sâ man kan ej gâ in och vila eller ngt om man har hältimme vilket jag hade hela dagen idag. fick sitta och UDVHgàu i det jùval uppehâllsrummet som best^r av 5 plastfotoljer/ c'est bizzare säger jag hela tiden. Obligatorisk lunch kl 12: (maten är endast for de som bor p^ internqtet = 15 tjejer + 1000 dagisbarn)
Sen Nâr skolzan normalt slutar vid 17;10 (varje dag) sâ lâses internatet upp: vi er 15 typ som bor har, bara tjejer/ de andra bor i byar omkring eller i byn. kl 18:00 ringer den eckliga klcioken igen och det ¨r obligqaorisk samling i hallen d¨r vi sedan marcherar till matsalen for att ata middag: dar ater man och man far inte ga forran alla ar klara och med alla menar jag LES E.C.P och les surveillants som er det samma som övervakare och vzakter/ de ater ofta i 20 minuter langre an oss andra. och man far INTE gâ: det var tvâ nya 1:a klassare som var pâvag ut innan vid middagen da stallde sig en ECP upp och skrek VAR SKALL NI!!!!??? ioch skallde ut dem efter noter
JAG HATAR INTERNAT
sen sâ skall det vara 1 obligatorisk studeringstimme m overvakare
och jag grater nu
man far inte lyssna p^nmusik och man far inte gâ ut och VAR FAN F^R MAN??
i fortvivlan efter 2 dagaar och 1 natt pâ internatet fragar jag mig om jag AV MISSTAG har hamnat i ett kvinnofängelse..?........//.§/..?.?/
eller vad???
i sâ fall mâste det misstaget rättas till omedelbart

just de de har blockerat HOTMAIL och facebook och de g^r inte komma in pa ngt s^tt
langtar hem till vardfamiljen mycet nu
eftersom de ar myckat snalla; roliga och fria sjÄlar
// Ida i grât

Postat av: Ida Steen

Älskling :(

det kommer bli bättre! De andra du hade träffat som gick där sa ju att det var ett helvete de första veckorna! Men det blir bra Ida!!!

Ring gärna om du vill prata, om vadsomhelst

=)

Kram

2009-09-03 @ 22:31:55
Postat av: Parre

håll ut ida! Håll ut! ge inte upp! vi tänker på dig! :*:*

2009-09-03 @ 23:14:11
Postat av: Mika

Ida, jag börjar nästan också gråta när jag läser detta... Men jag håller tummarna, hoppas och tror att det kommer bli bättre. Dina medsystrar/interner(?) verkar ju väldigt hjälpsamma i alla fall.

Massor med kramar och hopp till dej <3

2009-09-03 @ 23:20:14
URL: http://cirkulationsplats.blogg.se/
Postat av: mamut

Älskling asisam,, det bir bättre! ta det som en etnologisk studie , Hur har tonåringar det i just den delen av världen

Gråt inte ,skratta dej Lycklig att Sverige finns här o väntar på dej och hur bra ni har det på Spyken ! Sånt uppskattar man inte om man inte vet...

stå ut ,var nyfiken kolla bolla

Tur din värdfamilj är så coola

puss mamut

2009-09-03 @ 23:50:47
Postat av: Emma

vad dumt internatet låter :/ håll hoppet uppe och försök tänka positivt även om det kan vara svårt. Kom ihåg att jag älskar och saknar dig otroligt mycket finaste Ida och du är stark Ida, så jag lovar att du kommer klara internatet och skolan och allt.(Du kan se det som en ny hobby att försöka hitta sätt att bryta reglerna utan att bli upptäkt kanske?:) hehe!) Pusspuss! <3

2009-09-04 @ 08:33:09
URL: http://gatanfram.blogg.se/
Postat av: Billie

IDA IDA IDA IDA! Du är inte ensam! Jag har iofs inte flyttat in på internatet än, men har redan gråtit floder. Tänk på att det finns andra svenskar i landet som lider, och håll ut! Det kommer snart att bli bättre! Pusss

2009-09-04 @ 08:38:14
URL: http://billieenfrance.blogg.se/
Postat av: Anna

det kommer bli bra, ida. tro mig, det blir bara bättre och bättre. och som du vet, är ju livet en bergochdalbana var i världen man än befinner sig!



vill så himla gärna skypa/chatta på msn med dig. ska smsa om dag och så... :) mih. och har du bytt till franskt nummer ännu?



lång, lång kram. eller nä, massa massa långa riktiga kramar <3 älskar dig

2009-09-04 @ 20:04:40
Postat av: Rebecca D.

Det låter väldigt jobbigt! Stackare! Men jag hoppas att det kommer att kännas bättre efter ett tag! Du har ju din värdfamilj som du kan längta till, för de verkade ju trevliga! Tänker på dig! Kram/ Rebecca

2009-09-05 @ 19:24:19
Postat av: A´son´s

Hej Vännen!

Vet du, man lär sig mycket om livet geonom att prova något annurlunda.Så kommer du att se på livet i Sverige med andra ögon. Allt kommer kännas bättre när du kommer igång med franskan och det kommer du snart göra.Det låter ju spännande med din "värdfamilj"

Kramar från oss alla

2009-09-05 @ 22:41:58
Postat av: Helena Novak

Sötnos! det kommer bli bättre. Jag saknar dig som en stucken gris! vill bara krama om dig! massa pussar på dig!

2009-09-06 @ 16:06:19
Postat av: Josefin

IDA. Jag har tänkt så mycket på dig, och så fick jag veta, av Rebecca, att din blogg finns. Jag blir så ledsen när jag läser detta för du, modigaste Ida, förtjänar verkligen inte detta! Men! Jag vet att det kommer bli bättre. Saker och ting kan förändras i helt oväntade riktningar, när man minst anar det.. Och allt är vad man gör det till. Håll ut och se helvetet som erfarenhet. Träffa Billie! All kärlek till dig -GROSSES BISES<3

2009-09-10 @ 15:39:17
Postat av: Billie

Vad glag jag blev av din kommentar! Jag vill och kan träffas närsomhelst! imorgon allra helst, men gar i skolan till elva och sâ är det kanske lite short notice? söndag funkar ocksâ men dâ är alla strasbourgs affärer stängda och det hade varit kul att kunna bränna lite pengar. vad säger du? har du nâgot mobilnummer? PUSSSSSSAR frân norra alsace har stort behov av att träffa dig och prata SVENSKA irl

2009-09-11 @ 09:50:20
URL: http://billieenfrance.blogg.se/



Jag heter

Mail

Min hemsida

...och äntligen, det jag vill skriva