Skriver vid ett främmande tangentbord

Salut pour le monde,
jag befinner mig pâ vinden i familjen Schilders hus. Igâr anlânde jag med tâg: tâget avgick frân Köpenhamn; i smâ târar vinkade jag hejdâ till  mamma och pappa. I kupén träffade jag tvâ svenska flickor  som var  pâväg ner till Basel i Österrike! De  var mycket trevliga. (c'est trop difficile pour moi écrit sur un tableau français!!!) Alla tangenter är huller om buller.. I alla fall gick det bra att sova pâ t^get; det var tillslut fullt i kupén = 6 personer pâ 1 kvm!! Landskapen rullade förbi vÄldigt snabbt och vid midnatt var vi i TYskland. Vid 9 nästa dag var tâget framme; en österrikisk kille min âlder frâgade mig om han kunde hjälpa mig med babaget: snällt! sedan sprang jazg och frâgade tvâ tyska tâgvärdar om när tâget mot Strasboug skulle avgâ: 3 minuter senare. Jag sprang med min packning som är väldigt tung och stor: Men jag hann!!!
I strasbourg slet jag av bagaget själv.. och vandrade in i Le gare de Strasboug: fransidan var supermordern§!! Eftersom jag var tidig sâ kunde jag utforska lite. sen satt jag mig pâ en b^nk och studerade the people around; sen satt det sig tvâ personer brevid ,ig som var väldigt nyfikna sâ till slut sa de, nâgot om "tes grandes valises" och vi prade pâ lite. sen kom min väedpappa och Manon (17 âr): han sa direkt att vi skulle sätta oss pâ ett café och dricka café français/ sagt som gjort!!! strasbourg är mkt vackert! hann dock bara se oiss lite runt stationen.
Sen ,ötte vi âven upp Kanto som âr familjens son; adopterad frân madagaskar!!! han skall bli bagare
in i deras  stora bil och ut till Barr; pappan korde i 130 om inte mer!! haha vi hade fransk radio och ôppna fônster.
just det; alla h^r pratar j^ttedâlig engelska! det ^r inte konstigt eftersom de dubbar allt (till o me nyheternq) omg
alors; när vi kom till Barr blev jag helt glad; visst Är det litet men sâaaaa pitoreskt och gulligt! och vinodlingar ôverallt
huset som de bor i âr coolt ' vâningqr (just nu befinner jag mig högst upp pâ vinden=föräldrarnas sovrum
jag delar rum med manon ; utsikten där ifr^n e superbien=vinodlingqr och lilla barr:  Barr Är vâldigt backigt:: det sâg sâ platt ut pâ kartan hahh!! sen ^t vi lunch allihopa = 7 personer/ det var kyckling och ris o cocos/ sen ^kte vi ivâg for att kopa lâdor som jag kan ha ,ina saker i. har ingen garderob :S sen gick vi i en jäättee stor mataffair är det  fanns bla. svenskt knäckebröd (wasa)
pappan är lite smâgalen han slogs lite me baguetten hah och han har neongula glasögon!!
i huset har de massor av saker och de lever lite bohe,iskt = mysigt.
jag uppfattar typ 10 procent av allt de säger och forstâr typ 4 procent hahha
de har rosa toalettpapper och en melerfärgad katt!
idag vaknade ja kl 9.30 och ât en ecklig frukost bestâende av baguett och sylt = för sött . Mais ça marche comme on dit ici..
franksa ^r sâa fint och jag sakbar er där hemma
idag är det 30 grader ute och solen gassar som tusan.
jag och manon promenerade ner till byn och skolan fÖr att lâmna lite papper (des papiers) och skolan vrekar fresch och trevliga har de varit so, har hÄlsat =)
à bientôt
// Ida en France


Postat av: ebba

IDA!!! fan va fett, det låter ju som ett jättefint ställe:)!!! när är det du börjar skolan?! PUSSS!!

2009-09-01 @ 15:48:47
Postat av: Billie

IDA :D Du verkar ha det nice och familjen verkar "heeeelt craaaaazy", haha! Det låter precis som den lilla byn där min familj bor: Lembach! Solen har stekt sönder mig enda sedan jag kom hit, men nu regnar det äntligen, hallelujah! Min familj har också rosa toalettpapper - parfymerat är det också. Vi borde mötas upp i Strasbourg någon dag snart. Fortsätt ha det bra, så hörs vi! Puss

2009-09-01 @ 18:02:37
URL: http://billieenfrance.blogg.se/
Postat av: Emma

åh! vad mysigt det låter! sjukt roligt att höra vad du har gjort där nere än så länge, jag kommer läsa denna bloggen med spänning om ditt stora äventyr!! hoppas allt är bra med daj!! pusspuss!!

2009-09-01 @ 18:21:28
URL: http://gatanfram.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Gud vad kul det låter! :D Du verkar ju ha det bra! Har du haft någon lektion! (Dans?) Saknar dig! Ha det bäst!!!!!!

2009-09-01 @ 18:28:31
Postat av: Mika

Det låter helt underbart Ida! Jag är mycket glad över att du har det bra och att du inte tappade bort dig själv ;) Ser fram emot nästa inlägg! Pussar <3

2009-09-01 @ 21:35:10
URL: http://cirkulationsplats.blogg.se/
Postat av: mamut

härligt det låter , du borde filma dej själv nu ibörjan hur knackigt du talar franska och sen i slutet av din vistelse

kanse en kul ide

Take care

love mamut

2009-09-01 @ 22:36:08
Postat av: mamut

härligt det låter , du borde filma dej själv nu ibörjan hur knackigt du talar franska och sen i slutet av din vistelse

kanse en kul ide

Take care

love mamut

2009-09-01 @ 22:36:30
Postat av: Tiny

Ååååååh, det låter hur kul som helst! Och din familj verkar superbra, kan pappan vara lika galen som dig? :D Och vilket ställe du hamnat på!! Måste vara vackert? Skönt att du har det så bra! Saknar dig.



Bisous,

Tiny

2009-09-02 @ 14:23:31
URL: http://tinyz.blogg.se/
Postat av: ida

suceurs de sang = för att komma in pâ facebook pâ internatets datorer

2009-09-02 @ 16:26:42
Postat av: Ida Steeeen

Fan vad underbart det låter :D Du kommer ha det fabulöst! Vi saknar dig redan <3

2009-09-02 @ 22:36:52



Jag heter

Mail

Min hemsida

...och äntligen, det jag vill skriva