live frân france

coucou världen utanför detta rummet! hur mr ni? jag saknar er
har haft väldens berg och dalbana de senaste dagarna. har âkt upp och ner mellan att mâ dâligt och bra. har grâtit syndafloder och hatat frankrike mer än ngt annat och velat ¨ka hem med mera. det âr verkligen ett mänskligt expriment för mig att vara här, att sätta sig pâ prov varje dag " flyter det pâ eller mâste jag stâ ut?" det âr mârklig och jag har aldirg kännt mig sâ ensam, snurrig, missforstâdd, förstâdd, vaken och tillsammans i hela mitt liv förut. alla dessa känslor Pâ en och samma g^gng, kânslor som ar elaka, snâlla, konstiga, nya, gamla, glada, nyfikna, sura, intresserade och sâ vidare. wowo

idag hade jag dans for forsta gangen; fran 16-20 ( och detta raknas som en vanlig skollektion!!) sa jag qlutar sent pa torsdagar kan man saga. det ar inte dans sopm jag trodde utan  den ar mkt abstrakt och konsnarlig. och idag borjade vi med att gora massa ovningar dar man skulle lara kanna sin core antar jag, karna och ovningar (fick snegla mycket eftersom jag inte fattade i bland haha) och sen gjorde vi ovningar och det var jattebra!!! kande mig fantastisk efterât och vipps sa var man uppe ^pâ toppen av bergochdalbanan igen. de andra tyckte det var kul att jag gillade denna abstrakta, konstnarliga dans =)

om ni undrar hur det gâr med det franska sprâket sâ gâr det hehe inte jattebra. det ar sjukt svart (och jag solm trodde jag hade lart mig ngt i skolan?????) idag skulle jag beratta att jag hade sovit med en stickadtroja pâ eftersom det var svinkallt i sovrummet har pa internatet. jag rakade saga "j'ai dormi avec un drapeau" vet ej varfor??!! haha det betyder "jag sov med en flagga" hahha galet. det ar inte forstaz gangen heller. jag sager allt for ofta fel. skulle saga att jag hade ont i benet "j'ai mal au jambe" som det heter men jag sa "j'ai mal au jambon" vilket ar skinka som i julskinka hahha sjukt

var i strasbourg igar och shoppade lite med de andra, vi plankade pa taget men kontrollanten kom pa oss eftersom vi var 10 stycken hohoh° dâ lyckades mourane tala os ur och vi behovde bara betala som en vanlig biljett kostar = 5 € istallet for en boter pa 35€/person!! strasbourg ar verkligen skitmuysigt!! och det finns MANNISKOR dar! det ar civiliserat, ibland tror man att man skall torka ut har i barr eftersom man inte alltfor ofta stoter pâ levande varelser. btw sâ kom vi 15 minuter forsent till den obligatoriska middagen vid klockan 18 och fick valrdens utskallning. stört tyckte jag, men jag fatta inte allt som surveillanten sa sâ jag gled bara pâ och tânkte mig bort..

har atit smörig chokladpuddig nu och skall ta en dusch! imorgon ar det WEEKEND och pa sondag skall jag till Strasbourg igen =)

en liten musikvideo som kan lindra tomma öron ( det var min vardpappa som hade kopt denna cd och han sjong och dansade med handerna och jag skrattade haha darfor gillqr jag den sa mycket for man blir glad och kanner styrka)

pussochkram frân mig till ER!!

(btw tack for alla fina kommentarer; forsatt att kommentera!! och ni som inte kommenterar men anda laser, kommentera sa jag vet att ni finns pussssss)


Postat av: Annie Zukino

!!!



Bästaste systern Ida har skrivit inlägg. Fy vad glad jag blev! Fick du mitt sms idag förresten? Du borde lyssna på Stronger-låten, den är lite peppande ändå.



Det här med felsägningar är verkligen inte hela världen. 1. De var inte dåliga på nåt sätt, tvärtom, de var ju roliga (kan man tycka, såhär i efterhand) 2. Dina skolkompisar och lärare VET att du är svensk och ny i språket och på skolan 3. Jag är imponerad över det du säger ändå! Ida, så jäkla bra jobbat. Du pratar, och det är det viktigaste.

Det här med att uttrycka sig rätt och fel... Kan ju hänvisa lite till mina konversationer med Wenceslas där han rättat mig x antal gånger. I början kändes det "håhh, varför kunde jag inte det här?" men sen tog jag till mig orden och uttrycken och lärde mig använda dom ändå. Så får man ta och göra när man lär sig språket av inhemska! Hehe.



Och kul att du gillar Gossip! Den låten är sjukt sjukt bra. Du och jag och musiksmak alltså. Vi håller på att smälta ihop.



Dask och kram, sötnos!

2009-09-17 @ 21:33:16
Postat av: A´son´s

Hallo ma fille!Eller nåt. Underbara felsägningar. Urkul- Kommer du ihåg mina engelska direktöversättningar? Det kan alltid vara värre. Tack för vackert vykort. Det ser så mysigt ut, som en sagobok. Kan du inte skicka adress så små a´na kan skriva?

Salut

2009-09-17 @ 21:41:59
Postat av: Johanna

Duu jag känner verkligen verkligen igen det där med berg-och dalbana. Det kan skifta vips-fort. T.ex idag: Fysik, där jag fattade nada medan alla andra fattar. Då kände jag att jag ville teleporteras direkt hem. Men nu hemma hos värdfamiljen känner jag inte alls så. NEJ, klart frankrike är bra :)

En fråga bara, vad tycker du om internatet? Jag tycker ändå det är helt OK, om det inte vore för alla REEEEGLER!

/Johanna

2009-09-17 @ 21:45:07
URL: http://johannafrankrike.blogg.se/
Postat av: Anonym

Åh! håll ut ida, förändringar är alltid svåra och det är inte alla som vågar göra det du gör. Åka iväg till ett helt nytt land och sånt, det är riktigt modigt och det är du Ida! Saknar dig här i Sverige och ditt glada humör! Dumt internat som har så mycket regler :/ Puss på dig!! (blev btw sjukt glad över ditt inlägg, alltid kul att läsa vad du hittar på i la fraance!!)

2009-09-17 @ 22:19:25
Postat av: Emma

det var jag som skrev det här ovanför!

2009-09-17 @ 22:25:52
URL: http://gatanfram.blogg.se/
Postat av: Mika

Jag måste hålla med fina flickan här ovanför, vi saknar dej och det är tomt utan dej, men det är alltid lika roligt att läsa om vad du hittar på där nere. (Gossip är ett bra band :)

Massa pussar och kärlek sänds till dej!

2009-09-18 @ 08:23:26
URL: http://cirkulationsplats.blogg.se/
Postat av: mamut

Ma petit!!

Du ,så kul och intressant och innerligt du skriver och uttrycker dej! För varje dag som går lär du dej 1000saker om dej själv och andra. Denna berg o dalbana är livet och utvecklande ,du fattar när du kommer hem ,då kommer du uppskatta alla dessa svårigheter och downs,(ger en grym styrka)! Men du VI LOVE U och vill bara komma ner o kolla in detta märkliga land med sitt vackra o svåra språk!!Krama dej!!!!

Gossip =jag gillar musiken!

Badat i havet idag 15 plus först skön bastu i Bjärred ,vi åker dit när du arrive aLa Suede

puss min skatt

Bättre att våga säga ... -även om det blir fel! än sitta som en mus o mesa (i mesmör)!?

LEVE BREGOTTs landet

2009-09-19 @ 00:51:17
Postat av: Parre

det tar ida jan, men om två månader kommer det flyta på! och gråt ut när du känner för det, släpp ut alla känslor, det kommer bli bra och jag vET att du kommer klara det, du är så otroligt stark! och anledningen till att jag inte har messat dig på ett tag är för att mitt comvig är slut och så har jag har inga pengar på mobilen och kontot står tomt! jag kan lova 100 peppsms så fort jag har pengar! ha det bäst. <3

2009-09-20 @ 01:17:48
URL: http://piwa.blogg.se/
Postat av: Shi

IDA AZIZAM!!!! Du är så modig och stark som vågar ge dig ut på det här äventyret! Jag håller med Parre, gråt och lätta på trycket när du är i behov av det! Det hjälper verkligen. Och jag lovar dig att du kommer att vänja dig vid det franska livet, du kommer aldrig att vilja lämna det och återvända till Sverige sen. Je te promets, ma chérie. Jag vet inte om detta är någon tröst, men du ska veta att John Jonsson är väldigt stolt över dig!!!!!! Åh Ida, vad jag saknar dig, jag saknar din humor, jag saknar din närvaro, jag saknar din passion för allt och alla... DU ÄR SÅ HIMLA UNDERBAR OCH VI SAKNAR DIG SÅ OTROLIGT MYCKET! <3 Be strong, hang on. Du kommer att klara det här, jag vet det. Jag bara vet det. Du är inte den som ger dig i första taget.

2009-09-20 @ 09:03:59
URL: http://musseltoff.blogg.se/
Postat av: Josefin

jag frgade min vardmamma en gang bom hon ville ha en frukt men rakade fraga ar ni en frukt?

2009-09-22 @ 11:10:22
URL: http://drinkfreshlemon.blogg.se/
Postat av: Rebecca D.

HAHA, jag har ont i julskinkan! :P Oj, började inte dansen förrän nu? Var det kul eller jättesvårt? Jobbigt att man går i skolan så länge! GÖr man det varje dag? 5 euro är ju jättemkt! Kostar det typ 45 spänn för att åka?!! lite sjukt med utskällningen! Men du verkar ju också ha roligt! :) Ha det jättebra! Det kommer och gå bättre och bättre med franskan! Saknar dig! <3

2009-09-27 @ 11:24:51
Postat av: Helena

hahahah jag skrattade så att jag fick en liten tår i mitt högra öga när jag läste ditt helt underbara inlägg! Gud vad du är gullig min sötaste gullunge! Fan vilken lång dans-lektion, helt stört länge juuh :). Pussar och kramar från det avlånga obefolkade lilla sverige

2009-10-06 @ 22:47:52
URL: http://helenanovak.blogg.se/
Postat av: Tiny

Ida, ida, ida, the one and only. För det första - jag saknar dig.

Jag har inte varit så duktig på att uppdatera mig på din fina blogg MEN det ska bli ändring på det! :D Hahaha jag skrattade när jag läste om hur du sov med flaggan... Fransmännen måste tro att du är en riktig knäppstare om du skändar självaste tricoloren! XD

Ska fortsätta läsa dina andra inlägg nu, måste ju ta igen missade tid!

Ha det bäst min stockholmsböna<33

2009-11-03 @ 19:54:42
URL: http://tinyz.blogg.se/



Jag heter

Mail

Min hemsida

...och äntligen, det jag vill skriva