danse ta vie..

(bilder frân min senaste danslektion.. vi dansade med kvistar och paraplyer haha. YEAH RIGHT.)

 

Jag valde selection danse när jag kom hit vilket har inneburit att jag dansat tvâ gânger i veckan och varit pâ 5 dansföreställningar runt om i Alsace under âret samt en veckas dans-läger i Lorraine. Dansen har verkligen givit mig mycket, det âr en intressant dans och som jag skrivit innan i blloggen är det till exempel att dansa till regndroppar, mycket kontakt med golvet och de andra dansÔserna och mycket inre känsla. Ibörjan skrattade jag inombords och tyckte allt var konstigt och pinsamt, men jag tittade pâ de andra som dansat i 2 âr och bara gjorde som dem och när alla gör samma sak är det inte konsigt. Krâla pâ golvet, dansa i en luftbur, dansa med snören and everything. Nu är det daglig basis...

 

Nu har vi börjat förbereda en dansfôreställning som ska vara i slutet av juni/början av juli. En jättestor del av mig vill inte vara med, vill hellre ta den tiden till annat, har redan dansat och upplevt mânga fantasktiska timmar och roliga men speciella upplevelser. Det är liksom bra nu. Förestâllningen skulle säkert bli häftig, men jag är nöjd pâ ngt vis. Och nu i examen-tiderna sâ är danslâraren jätteförandrad och alla âr stressade och det âr inte lika kul längre. Jag tackar för det jag varit med. men jag kan inte bestämma mig.. om jag ska stanna eller inte pga av dansen.
Eller fôr baccen fôr den delen.

 

Jag skrev in mig för att göra examen eftersom jag ändâ varit med pâ lektionerna (inte fÔr att jag blivit smartare fôr det, ibland känns det som jag tappat skitmycket. typ som matematik. Men, ehe.. jag har nog lärt mig mer än vad jag kunnat innan ändâ när jag tänker efter..) Fick min kallelse till proven och det är 13 st eftersom jag mâste göra ârskurs 2's prov ocksâ vilket är omöjligt eftersom jag gâr i ârk 3 och inte vet ngt vad ârk 2 har gjort under tiden. IIHHhhuu. Baccen börjar den 15 juni och slutar den 25... Antingen pluggar jag satan och ôppnar mina lärobôcker (heeh) och gör anteckningar för att réviser. Eller sâ tar jag mitt pick och pack och sticker hem. ELLER stannar jag kvar, âker runt lite i Frankrike och profitar bien min sista tid här. Det sista kânns mest lockande of course. Hjälp?


Postat av: Elin

Hejhej!

tror du kanske vet vem jag är, eller iallfall kanske sett mig pâ fb! elin heter jag och är en ipk:are, men vi träffades inte i paris i höstas för jag var dum och visste inte om det! haha iallafall sâ gâr jag ocksâ i terminale och fick frâgan om jag ville râ-plugga och ta tvâ baccar, premiere och terminale, men jag sa nej för jag ville hellre profita bien och njuta det sista av det franska livet. Jag tänkte som sâ att jag inte kom hit för att plugga ihjäl mig i ämnen som jag ändâ kommer ha nästa âr, och vara osocial och sitta vid min byrâ hela tiden. (även fast det är världens merit och erfarenhet att ha tagit den franska bacen!) sâ jag roar mig, gör allt, alla controls och dissertations förutom den sista veckan i sommar. Jag njuter i fulla drag och jag rekommenderar det! alla bara stressar och jag tar det lugnt..:) ville bara bidra med lite râd om du vill ha! hoppas du haft ett bra âr iallafall och att du lyckats med franskan (vilket jag är övertygad om..)! ha det bra! Elin

2010-05-19 @ 13:42:01
URL: http://elinfrance.blogg.se/
Postat av: emma

gör det som känns rätt. jag tänker att även om jag hade älskat att du kom tillbaka till Sverige tidigare, så tänker jag att jag i din situation hade velat njuta av den sista tid av frankrike för Sverige kommer du spendera en ganska lång tid i sen. hoppas jag är till någon hjälp, oavsett vad du gör, så tror jag det kommer kännas bra. puss

2010-05-19 @ 18:20:09
URL: http://gatanfram.blogg.se/
Postat av: johanna

hopp!

kan bara säga hur jag gör: struntar i baccen! Inser hur skönt det är! Tar liksom vara pâ att njuta av maj, juni här i härliga Fralleland. Strasbourg var förresten jättefint, iaf av det jag sâg under en ynka timme. Ha det toppen :)

2010-05-20 @ 17:11:07
URL: http://johannafrankrike.blogg.se/
Postat av: elin igen !

ok, ja jag hittade dig när jag kollade in billies blogg, sâ det jag har sett frân dig och de andra svennarna i detta land är frân era bloggar! är sâ himla skönt att fâ läsa om hur ni har lidit under vissa perioder i âr :) , för det har jag med! haha. Ja, avignon i provence, jag blev överlycklig när jag hörde att jag kommit dit, och ännu överlyckligare när jag kom fram! underbart är det, men annorlunda. Dessutom pratar ju alla med en syd-accent.. jag kämpar med att inte fâ den! annars har franskan gâtt jättebra, och jag känner att jag klarat det, yes! tror iof de flesta har lyckats..

ja jag profitar som tusan, âker hem redan nästa vecka! ah! den 6 juni.. jag vill.. men jag vill inte! svârt, men fâr se hur dte blir. Det är ocksâ en av anledningarna till att jag inte tar bacen, jag är inte ens där, ska ut och resa med familjen:) men det är klart att om du stannar i france sâ varför inte prova pâ! jag tycker du gör ett bra val, courage!

och jag gâr i terminale L ocksâ, och litteraturen, det är min siesta! haha philo gillar jag ändâ sâ jag försöker anstränga mig. Men jag gör iaf alla prov i vilket ämne det än är.. du med?

men nu mâste jag springa, snart ringer klockan och vi ska ha litteratur (när man pratar om trollen..)haha! men lycka till med bacen, och plugga inte ihjäl dig för jag vill ju träffa dig pâ en reunion till hösten som jag hoppas IPK fixar! (annars gör jag det hehe)

Kram Elin

2010-05-28 @ 13:54:00
URL: http://elinfrance.blogg.se/



Jag heter

Mail

Min hemsida

...och äntligen, det jag vill skriva