500 days of Paris

Jag lämnade Alsace för att âka till den finaste staden i världen.
Utanför Notre Dame lekte vi Quasimodo och hoppade puckel-hopp.
En dag besökte vi en fet Yves Saint Laurent-utställning med fantastiska kreationer.
En av alla hopp-turist-bilder Anna gjorde. Denna utanför Petit Palais.
Ja, jag ÄLSKAR konst! Paris är ett konstverk.
Vi besökte hela Centre Pompidou, där modern konst trängs i alla hörnen.
Hopp i tunellen. Sacre Coeur skymtar man pâ kullen till vänster!
Nâr man âker upp i rulltrappor precis ovanför ett torg. Här ser man en hur olika grupp-picknickar ser utifrân ovan.
Inne pâ toaletterna hade nâgon blivit inspirerad av Duchamp.
Vi var pâ en utsällnig som hette Dream Land. Den var skitbra
När jag var i Berlin i januari i âr sâg jag överallt sânahär smâ kojor. Nu fanns dem i Paris ocksâ!
Pâ kvällen spelade vi ukulele och sjöng för vâra rumskamrater pâ hostellet.
Jag visar min kärlek till Paris.
Det var jättevarmt och jag bar min hatt. Anna bar sjal!
La Defense är sâ otroligt snyggt och välritat.
La Grande Arche och jag. Det ser ut som det är ett litet moln som fastnat där inne i rektangeln!
Sen var vi tvugna att se Paris frân Seine (floden) sâ vi âkte med en t-u-r-i-s-t-bât och vinkade alla som stod pâ flodkants-kajerna och broarna
Det var sâ varmt att tillochmed vakten i Jardin de Luxembourg vilade sig lite i skuggan av en palm.
Vi âkte metro hela tiden och tyckte det var förfärligt kvavt, smutsigt och fult där nere i underjorden.
Och varje gâng vi kom upp ur metron chockerade vädret oss. Ibland med ösregn och sunkiga paraplyer överallt, ibland med bländande solsken och palmer.
I favoritkvarteren les Marais hittar man olika designbutiker med de finaste sakerna ever. Kolla bara som de lagt upp smycken i ett skyltfönster. sâ. jävla. rätt.
Fler smycken!
Sen träffade vi Jeremy(vänster) och Thomas(höger), eftersom vi bestämt att vi skulle prova pâ couchsurfing hos dem i tvâ dagar!
Johnny Cash-lâtar pâ ukulele blev det, kortspel och prat om Sveriges sämsta artist: Günther. Sen kom det tvâ danskar och en amerikan dit vilket var mycekt trevligt!
Bra stämmning helt enkelt :)
Jeremy bodde mitt i Montmartre, 2 minuter bakom Sacre Coeur...
Nästa dag gick vi upp till Sacre Coeur.
Där spelade ngn in en Bollywood-film. Killen pâ bilden agerade skitbra, det fanns tusen turister runt honom men ändâ lyckades han avleda ljudet och koncentrera sig pâ att pressa fram târar trots folkmassan. Dramatiskt
Vi âkte till vackraste Versailles precis utanför Paris. OOh. Phoenix kommer dârifrân och hela dagen sjöng vi pâ Lizstomania.
Men 1700-tals musik spelades överallt i parken och vi letade lânge efter källorna... Vi kom fram till att det var smâ miniorkestrar som satt överallt i buskarna och spelade!
MERDE COMME C'EST BEAU!
I Marie Antoinettes fotspâr...
Sen blev vi atackerade av japaner som ville ta foton med oss sâ vi ville ta ett med dem ocksâ. Här gör vi den nya japanska-pose-trenden (eftersom peace-tecknet börjar bli uttjatat): the japanese tempel-pose!
Sen hämtade Jeremy och Thomas oss i bil... Thomas hade med denna lilla analoga puddingen!
De tog oss till en golfbana mitt i Versailles och sâ lärde dem oss att skjuta (pâ franskt vis) frân GREENEN. tror jag det hette. Hela tiden cirkulerade en golf-bolls-plockar-bil runt pâ gräsmattan. Vi tävlade om vem som kunde träffa den med en golfboll! Jag vann ;D
Sen kollade vi pâ häst-boll. Det var den sjukaste sport jag sett! Men riktigt underhâllande
Sen körde vi tillbaka till Paris... Eiffeltornet till vänster! Det var jättekul att vi vistades lite utanför Paris, sâ kul att de visade oss det =)
Pâ kvällen träffade vi deras vän Guillaume(till vänster) pâ en studentbar i Quartiers Latin.
Sen tog vi oss till en nattklubb nâgonstans med temat strandparty, det var sand överallt pâ golvet!
Dagen efter lämnade vi tyvärr Paris... för att âka vidare till my little Strasbourg.
Sânthär hittar man endast i Alsace. Billie du förstâr vad jag menar när jag säger att jag aldrig skulle vilja gâ in i detta hus!

Vi vandrade i petit France i Strasbourg. Sjukt kul att träffa min syster i Frankrike sâhär! iih :) tack för en ball resa Anna-otoalla-dola

 

 


Postat av: Billie

Completement formidable! Wow!

2010-06-17 @ 22:09:24
URL: http://billieenfrance.blogg.se/
Postat av: Anonym

Oj vilka bilder ,ni verkar ha haft det skit kul i Paris

Hälsn kerstin A o Mamut

2010-06-17 @ 22:51:09
Postat av: Josefin

åååååhh, merde vad fina bilder och vad fint ni har haft det och vad finast paris är..!!! jag skulle så sjukligt gärna velat vara där med dig, idy-hopp. men. får trösta mig med att jag snart kommer ha dig här, åtminstone. och då kommer du vara uttråkad och ha abstinens efter roligheter à france, så då kommer du och jag vara så ILLA TVUNGNA att göra hur mycket feta saker som helst, för att du inte ska tristessdö. typ. så ida.. snart är det dags för våra upptåg! aaah! heheheh.

2010-06-17 @ 23:24:05
Postat av: Mika

Vilka fina bilder, jag förstår att du aldrig ville åka därifrån.

2010-06-18 @ 20:56:08
URL: http://cirkulationsplats.blogg.se/
Postat av: A.Z.

JTM, tu le sais bjert blindveijboomiom! ;D

2010-06-22 @ 14:30:00



Jag heter

Mail

Min hemsida

...och äntligen, det jag vill skriva