...en liten uppdatering fran Frankrike...

Hej!
NU skall jag forsoka skirva ett nagorlunda bra inlagg, jag har skjutit upp att blogga eftersom 1; jag har haft lite tid at att sitta ner och skriiiva 2. det tar femhundra âr att skriva ett inlägg eftersom tangentborden har ar valdigt annorlunda, men detta till trots, har jag borjat vanja mig nu!
i alla fall har det hant mycket sen jag bloggade sist pa riktigt! det jag upplever nu har i frankrike; alla kanslor, tankar, upplevelser, kulturkrockar,sprak,lukt och smaker har jag aldirg tidigare upplevt forr; detta ar ett levande expriment och jag ar exprimentet och expremetisten haha! det ar valdigt ... bissart, spannande, roligt, haftigt och annorlunda.
strasbourg ar det basta i alsace; dar finsn affarer och mojligheter! barr ar inte heller sa pjakigt men affarerna och mojligheterna ar farre; hehe =) jag var i stras med min vardfamilj under "jour de patrimoane" da specifika byggnader hade oppet som till exempel "L'ENA" som ar l'education national a.. ja det pa A har jag glomt ! men i alla fall har de flesta av frankrikes presidenter studerat vid denna instution och den ar valdigt viktigt! och nu har jag vairt inne i samma salar och konferenshallar som dem. KAndes stort. SEn var vi och kollade pa katedralen som maktigt tornar upp i mitten av staden och pappan  berattade olika myter kring den. sen at vi pa en typsik alsacisk restaurang med levande musik och narrar som jkongleade over borden och stod pa handerna mellan dem. det var lite overflodigt sa jag skrattde mer an vad jag klappade handerna hah!
sen var jag i straszbourg for att traffa svenskan billie! det var verkligen superkul och hur skont som helst att kunna prata svenska aven om jag "bouegade" mig pa svenska i borjan och sa ouias hela tiden ha. men vi fikade och jag bestallde "pain du wiener" som inte alls hette sa pa franksa sa expediten tittade lite fundersamt pa mig sa jag pekade pa den kakan jag ville ha och insag att min franska inte ar speciellt bra..
strasboug ar jattefint, gammal kultur moter ny kultur. FIna grânder och stora torg. OCh Rhen som flyter genom gor att det lite kanns som paris ibland, fast i miniatyr.

FORra helgen var jag bjuden till une soirée i byn brevid (Heligenstein fast med fransktuttal dâ = äläyzgenstäan, fransmannen skrattar nar jag sager alla byar och platser med mer tyskt uttal men vatusan det ar ju tyska namn och inte franska! ) vi at Arte FLambée i mängder (som ar som pizza fast utan tomatsas och Alsaciskt och jatteberômt) och det smakades pa lokalt vin! Det var trevligt och vi var manga = 22 personer!

SKolan gar inte bra, det ar kul pa de korta rasterna da man kan traffa andra fran andra klasser och prata och sa men lektionerna ar terrible; Philosofin ar cpsvar och jag dor varje dag nar jag har filosofi; i fredags pratade lararen om L'UNERVISIALISM (ö) och LES DROITS DES HOMMES och ord jag aldirg kunde tanka mig existerade; hon har ett grymt vokabular tykcer alla i klassen och jag kan bara halla med for alla ord hon skriver pa tavlan finns inte i min ordbok sa forestall er att det ar svart att hanga med! sen snackade hon om kulturella enskildheter och ja, sen somnade min hjÄrna.
HIstorian gar i alla fall lite bra; lararen ger mig det hon skall ga igenom pa ett papper med lite luckor i texten har och var som jag skall fylla i efter hand om hjag klarar av det, historian har ar sa sjukt mycket mer omfattande i sverige dâ FRankrike deltog i ANdra VArlskriget och aven forsta; och sen har det ju skett otaliga revolutioner ocksâ OSV.. mycket info
jag ar glad att jag inte har matte, min vardsyster manon har det och det verkar sjukt komplicerat, varre an i sverge: ja hela skolan o skolsystemet har ar varre an i sverige men tack vare detta verkar det som om fransmannen ar mycket mer kunniga an svenskarna!

INternatet funkar battre nu; har vant mig vid reglerna helt och det ar faktiskt skont att ha nara till skolan da man inte kommer forsent pa morgonen eller behover ga langt/pendla till skolan. HAr kul med manga pa internatet (dock i min korridor eftersom vi gar pa lycée) en tjej blev OVERKLYCKLLIG nar jag sa att jag ville platta mitt har, hon sprang och hamtade sin platttong och allt och gjorde det! det blev skitfint och vi gjorde det i gen i forrgar! och crystel som bor brevid har jag jattekul med! hon ar sa harlig! och ja internatet kanns battre i alla fall =)  ar glad att jag in te gar premier eller secondaire for de har obligatorisk studeringstimme i studeringssalar med overvakare!! vi i terminale har ocksâ studeringstimme men ej med overvakare sa vi kan i princip gora annat dâ =D
dansen gar bra, har kommat pa forestallningen som de gjorde i fjol; och den var haftig. valdigt abstrakt ohc andlig pa ngt vis! och vi har fatt temat till det kommande spektaklet till sommaren "vatten" later inte det frackt? sa nu utforskar vi vara muskler till regndroppsmusik och leker med yogabollar och dansar konstnarligt ohc snurrar och vrider och krälar pa torsdagskvallarna menna 16.30-20.00.

nufortiden har jag alltid nagon att vara med i skolan, det kanns sa skont och trorts att min franska inte ar superbra sa forstar jag mer och kanner mig inte ensam langre! antagligen kommer det ga i vagor..

Frankrike ar super
verkligen formidabelt och jag saknar inte Sverige
men jag saknar saklart ER, men det ar skillnad pa att sakna ett land och manniskorna i det.

frankrike ar bra;
utbudet av konserter, nya filmer, bocker och ja kultur ar mycket mer omfattande har
att man far efterratt till lunch och middar, overallt till och med i skolan
fransmannens genorositet
alsace-naturen
"la bis"
mina nya vanner
franskmussiiiik
spraket ar sa vackert (men svârt)


ngt jag inte gillar är dock:
striktheten i skolan
att fransman ar daliga pa att spola i toaletten (eller ar det bara i Barr?)
deras parfymerade toalettpapper i regnbagens alla farger
valutan euro, det finns 1 och 2 och 5 oringar som inte ar varda ett piss och bara tar plats och skramlar runt
att havet ar sâ laaaangt bort fran har
den franska frukosten (uch ar trott pa vit baguett och marmelad och chockladpuffar i mjolk)
att om man itne sager orden med ratt uttal och betoning fattar de inte typ [crâissänns] istallet for [croiasänns] exemplet for ordet croissance


Igar gick jag och Arthur och NIcolas och MAnon och ASsia hem fran skolan. ARthur erbjod sig att bara min pase (eftersom jag flyttar 'hem' fran internatet varje fredag') och jag blev skitglad over det =D sen fragade han mig och jag ville ha "un petit pain" nar vi gick forbi ett konditori och jaaa det ville jag och han gick in och kopte och gav mig =) sen nar arhutr vek av till sin vag sa bar nicolas min tunga pase som tillochmed gick sonder! men gud vad glad jag ar att det finns ngn som vill hjalpa mig och att det ar killar gor verkligen inte saken varre!

idag sov jag till 10 och gud vad jag uppsakattar sovmorgon! har ju inte sovmorgon en enda gang under skolveckorna utan bara pa lordag och sondag. sen promenerade jag ner till barr dar det var marknad och traffa assia, manon och roxanne och gick omkring sen at vi kebab (!!)
ikvall blir det fest (fête des vendages) och det blir skall bli skitrolig! jag skall inte glomma kameran som jag brukar men tyvarr kan jag inte ladda upp bilder pa bloggen eftersom jag inte kan lagga over bilder hos vardfamiljen )=

HA det SUPER och jag TANKER pa er mycket allihopa! Avslutar med en valdigt fin lat som jag alskar! FRansk saklart.. TYvarr gick det inte att kopiera in den akta videon men sok pa youtube pa là-bas med jean-jacques goldman . MEn annars kommer rätt lât här fast med fel video.
// Idette


Postat av: parre

låter underbart! och VI tänker på daj! :* ha det bääst :D:D

2009-10-03 @ 18:25:34
Postat av: Annaie Zukino

alltså GUD. älskar att läsa vad du skriver, idetten! vet du hur mycket jag vill vara i dina skor? mon dieu. iaf, lite saker jag undrar:

1. vad är det för efterrätter? hehe

3. vad är typisk alsaceisk mat?

3. vem fixade "la soirée"? jag vill också va me (obs, rim :)

4. ska ni ha föreställning med dansen i slutet av terminen?

5. tror du inte att flummiga och medvetna värdfamiljen kan köpa annat bröd om du frågar? c:



gör så gott du kan i skolan. för du vet, man kan bara göra sitt bästa!

älskar dig, längtar efter dig!

gött med sovmorgon. nu, sov gottis :*

2009-10-03 @ 20:59:10
Postat av: mamut

Sweetie!!

Så härliga dagar det finns också!

Här blåser det och vi tänker på hur du går där i Barr med kjol i 20grader + och bara ser snygg ut,här har vi täckjacka o varma tröjor ,och höst/vintern har kommit!!



Ha det bra see u

love

2009-10-04 @ 16:56:39
Postat av: A´son

Salut!

Det är kul att äntligen få läsa hur la belle vie en France är. Du skriver så bra, man kan se det framför sig som på bio.Cést comme dábitude ici eller vad det kan tänkas heta.

2009-10-04 @ 22:02:19
Postat av: A´son

Salut!

Det är kul att äntligen få läsa hur la belle vie en France är. Du skriver så bra, man kan se det framför sig som på bio.Cést comme dábitude ici eller vad det kan tänkas heta. Viavundas alla dina så och stora äventyr. Det ärså mycket att upptäcka!kramar AAaa

2009-10-04 @ 22:03:53
Postat av: Emma

det låter som du har det superbra :) saknar dig!!

2009-10-04 @ 23:00:11
URL: http://gatanfram.blogg.se/
Postat av: Josefin Lundström

Vad kul att läsa ett inlägg igen Ida! Ett fett sådant också. ^_^ Jag vet att det kommer släppa för dig en dag, franskan alltså! Ha inte dåligt självförtroende, du är jätteduktig, verkligen. Det dröjer inte länge innan dina rêves är på franska! Lycka till med allt, internat, filosofi, killar och bakverk.. Haha. Pussar!

2009-10-06 @ 19:19:17



Jag heter

Mail

Min hemsida

...och äntligen, det jag vill skriva